logo holi-me vierkant

Complimentendag

Gek eigenlijk dat ze daar ‘een dag’ voor bedenken, en wie heeft dat bedacht vroeg ik me af? Dat blijkt Hans Poortvliet, auteur van het groot complimentenboek’ te zijn. Er zijn inmiddels meer complimentenboeken van meerdere auteurs te vinden maar vandaag houden we het bij de initiator, Hans Poortvliet. Poortvliet is al jaren op directieniveau actief in de Leisure branche, lees ik op hier. Denk aan toerisme, hotels en alles wat het leven van de meeste onder ons plezierig maakt. Het verbaast me dan ook niets dat dit initiatief uit deze hoek komt waar gastvrijheid hoog in het vaandel staat.

‘Waarderingsmanagement is als de gist in de cake die ervoor zorgt dat de cake gaat rijzen. Als je de gist weglaat dan valt de cake uit elkaar

– Hans Poortvliet –

Waarderingsmanagement

Complimentendag bestaat al sinds 2003 maar het effect ervan is nog lang niet door iedereen omarmt. Want waar het management voor hun gasten een haast vorstelijke behandeling nastreven, geldt dat vaak niet voor het personeel dat de werkwijze moet uitvoeren. En dit is niet alleen in de horecabranche het geval. Een van de gevolgen die hieruit voortvloeit is dat de werknemer niet betrokken raakt bij het bedrijf en dat kan maar zo eens tegen je gaan werken, letterlijk en figuurlijk. ‘Waarderingsmanagement is geen strategie maar meer een filosofie, zegt Poortvliet in een artikel op de website van expeditie duurzaam ‘Waardeer en krijg meer’.

Iedereen heeft waardering nodig

Ik vraag me wel eens af wat er gebeurt als iedereen, ja iedereen, waardering gaat tonen voor elkaar. We zijn van nature geneigd ons te focussen op het negatieve. Van ‘Dat heb je goed gedaan maar ik zie nog een puntje van verbetering, jij ook?’ word je toch veel gemotiveerder dan ‘Je hebt een fout gemaakt, laat maar, ik kan ook niets aan je overlaten.’ Met deze laatste opmerking ontneem je iemand eigenlijk van hun persoonlijke ontwikkeling.

Wat doet een compliment met je brein?

Wanneer je een welgemeend compliment krijg komt er dopamine vrij in je hersenen. En daar word je blij van. Ook versterkt het wij-gevoel. Als je bijvoorbeeld als afdeling of groep een keer een compliment hebt gekregen, dan weet je hoe dat voelt. Het geven van een compliment leert je ook op een positieve manier naar je medemens te kijken.

Vormen van waardering

Ik denk ook niet dat iedereen in eerste instantie direct denkt aan geld in ruil voor waardering. Het is prettig wanneer er wat meer overblijft aan het eind van de maand maar raak je hiervan echt gemotiveerd? Dat is anders dan wanneer we elkaar openlijk waarderen voor wie we zijn, wat we kunnen en wat we doen.

Wat als
Wanneer we dit herhaaldelijk zouden doen, van mens tot mens in alle gelederen van het bedrijf over en weer. Wat zou er dan gebeuren? Wanneer we zouden proberen om niet alle levensvreugde uit elkaar te persen om maar zoveel mogelijk winst te maken, zouden er dan ook zoveel stakingen zijn? Wanneer we iemand zouden aanmoedigen om zijn of haar eigen passie te laten ontdekken in plaats van iemand in een keurslijf te dwingen om in iemands voetsporen te treden, zou de druk op de GGZ dan veranderen? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

Dus ja, laten we elkaar vandaag een welgemeend compliment geven, en misschien morgen ook. Wat je geeft krijg je ook terug, wie weet wat er dan allemaal gebeurt. Prachtig toch! Om je op weg te helpen vond ik deze tips op Nudge:

  1. Meen wat je zegt!
  2. Er is altijd wel iets wat je kan gebruiken om iemand te complimenteren. Kleding, gedrag, uitstraling etc.
  3. Wees specifiek bijvoorbeeld; ‘De manier waarop jij de zaal toesprak, dat deed jij heel goed’!
  4. Hou jezelf erbuiten, het compliment is echt voor de ander bedoeld.

Klik hier voor meer tips.

 

Pin It on Pinterest

Share This